KABB tar plass ved Leirbålet
Tilrettelegging av litteratur, blader og informasjon er en del av ryggraden i KABB. Nå flytter vi lydbokproduksjonen til Leirbålet.
KABB har lest inn fleire tusen lydbøker. De aller fleste av dem er produsert i Askim.
– Da vi bygget KABBhuset i 1987 hadde vi de meste moderne innlesningsstudioene i Norge. Det tekniske utstyret holdt NRK-standard. De nye innlesningstudioene var et helt nødvendig kvalitetsløft frå de gamle, som hadde lydlekkasjer og dårlig luft, forteller generalsekretær Øyvind Woie, som var ansvarlig for byggingen av studioene den gangen.
Kostbart å drifte
Tidens tann og teknologiske endringer har tæret på kvaliteten i de seks lydstudioene og på huset, som nå er solgt. Det måtte gjøres betydelig investeringer dersom en skulle oppgradere de gamle studioene til dagens standard. Styret har vedtatt at KABB ikke skal prioritere å eie og drifte egne lydstudioer.
Deler av lydbokproduksjonen har lenge vært gjort utenfor KABBs fire vegger. For å klare å holde kvaliteten oppe på innlesere og innspillingene har vi brukt eksterne, profesjonelle studioer og hjemmestudio.
– Det har redusert arbeidsoppgavene, i tillegg er distribusjonen blir mye mer digital. Vi skal huske på at KABB på 1990-tallet sendte ut flere tusen lydkassetter og cd-plater i ekser og brev via postverket. Nå går det meste via digitale kanaler, men vi har fremdeles noe CD-produksjon i samarbeid med Nasjonalbiblioteket.
KABB har hatt dyktige medarbeidere i produksjonen og bak mikrofonene i forhold til de standardene en la seg på tidligere.
Krav til kvalitet
– Men vi har lenge merket et økende kvalitetskrav innen lydboksjangeren. Lydbokstrømmetjenestene har bidratt til dette, samarbeidet med Nasjonalbiblioteket setter også større krav til kvalitet og folk har blitt mer bevisst på hvordan lyden skal være på lydbøker, sier Woie.
Før var det et viktig KABBmål å produsere så mange bøker som mulig for midlene en fikk, det var smart den gangen.
– Da underskuddet på tilrettelagt litteratur var stort og det tok lang tid å produsere var det et verdifullt og veloverveid poeng å legge mest vekt på kvantitet foran kvalitet.
Men vi merker at lavere innspillingskvalitet slår negativt ut når innspillingene skal vare år etter år. Og folk bemerker og hører ulyder og støy som ikkje var så viktig før.
– Da underskuddet på tilrettelagt litteratur var stort og det tok lang tid å produsere var det et verdifullt og veloverveid poeng å legge mest vekt på kvantitet foran kvalitet.
Rammavtale med spesialist
I april signerte KABB en rammeavtale med lydbokprodusenten Leirbålet i Oslo. Les mer om Leirbålet her.
– Leirbålet og Roald Hellum Madland har høy kunnskap og kompetanse om både lydbokproduksjon og universell utforming av lydproduksjoner. Det er gull verdt og hånd i hanske for oss. I tillegg tar Leirbålet hele jobben med å rekruttere dyktige innlesere, sier Woie fornøyd.
Leirbålet produserer også lydbøker for blant annet Aschehoug forlag.
Madland har sjølv jobbet i Tibi, eller Norsk lyd og blindeskriftsbibliotek som det het, og har dyp kjennskap til de spesielle kravene og formatene vi trenger innen blant annet leseorienteringsverktøyet Daisy.
– Vi er stolte over å kunne annonsere at vi inngår en-toåring rammeavtale om produksjon av lydbøker for KABB. Rundt Leirbålet er det naturligvis også plass til samtaler om tro og tvil og vi gleder oss til å produsere fortellinger, salmer, bibeltekster, teologiske diskusjoner og ulik litteratusjangere for KABB. Det er viktig for oss å kunne bidra til at fortellinger og tekster som blir til i møte med det uutsigelige, blir tilgjengelige for de som må eller foretrekker å lese på lyd, sier Leibålets fyrbøter, Roald Hellum Madland.
Når bøkene er ferdig innlest og produsert leveres de direkte fra Leirbålet til Tibi, Nasjonalbibliotekets bibliotek for tilrettelagt litteratur. Der legges de inn i KABB sine utlånsporteføljer og kan lånes av registrerte lånere via nettside, en mobilapp eller ved å ringe skranketjenesten i KABB og snakke med vår bibliotekar.